Tekstschrijver

Snelle copy scoort, maar wie houdt de nul?

Een voetbalcoach stelt geen elftal met alleen maar spitsen op. En toch, als het om tekstschrijvers gaat, kijken opdrachtgevers graag als eerste naar de spits: de schrijver die met reclameteksten de doelpunten scoort. Maar als de klanten eenmaal binnen zijn en de medewerkers eenmaal geworven? Wie houdt dan de nul vast?

Daar kom ik kijken. Met teksten die klanten en medewerkers duurzaam welkom heten. Via diezelfde website, op pagina’s die iets minder salesgericht zijn. Via nieuwsbrieven, intranet, personeelsbladen en relatiemagazines. Zelfs via zoiets schijnbaar sufs als administratieve mails en standaardbrieven. En tel uit je winst: bestaande klanten en medewerkers behouden is voordeliger dan steeds maar nieuwe werven.

Vaak komt mijn werk neer op het omzetten van lastige, complexe materie in heldere, eerlijke en foutloze taal. Met oog voor de boodschap, meedenkend over alle communicatieaspecten. Het is een kunst die ik als tekstschrijver en bedrijfsjournalist al meer dan twintig jaar versta. Voor grote en kleinere organisaties met elk hun eigen dynamiek in interne en externe communicatie. Misschien kun je me tegenwoordig beter een schrijvende communicatieadviseur noemen. Niet zelden immers spelen organisatorische aspecten een rol in de teksten die ik schrijf.

Klanten van naam

Ik heb teksten geschreven voor onder meer Accor, Advanced Driving, Ahold, Alstom, gemeente Amsterdam, ANWB, APC/UTS Groep, Audi, AutoCrew, Avanade, Avéro Achmea, ministerie van Binnenlandse Zaken, Bosch, Bosch Car Service, BT, Causeffect, Cendris, Censhare, Customers Connect, CZ, Dexton, DHL, DM Interface, Dow, Esso, E-Storage, ENGIE, EQUANS, Experian, FFP, FNV Bondgenoten, funda, Gen25, Getronics, GreenMont, gemeente Den Haag, Hoppinger, HyGear, IBM, Impress, Inalfa, Indivirtual, ING Bank, Intaforce, Janssen, Kluwer, Lenix, Lidl, Makro, Meijer | CIM, McDonald’s, Metaaljournaal, MVO Nederland, NCM/Eurocollect, NIPV, NL2025, Novartis, Nuon, Onegini, PGGM, Philips, Plus Retail, PostNL, PSINet, Relyon, Renewi, SAP, Sdu, Septool, Sightcon, Sodexo, SolarEdge, SOS Kinderdorpen, Sunbeam, Symantec, Telfort, Texas Instruments, ThinkMaster, TNO, Toshiba, UMAC, Unilever, Univé/VGZ/IZA, Vakmedianet, Xolitcare en Zwitserleven. Ik werk daarvoor samen met onder meer Base Consulting, Weber Shandwick en Fast Company.

Foutloos Nederlands (en Engels)

Mijn achtergrond als neerlandicus heb ik ingezet als ontwikkelaar van diverse online-taalcursussen voor TaalONLINE over spelling en grammatica. Een eindredacteur is op dat vlak snel klaar met mijn werk. Sterker nog, ik heb zelf uitgebreide ervaring in eindredactie en correctie. Bovendien ben ik inzetbaar voor Engelstalige artikelen en communicatietrajecten.

Specialisaties en diensten

Ik ben van vele markten thuis: van brochures tot webteksten, van mailings tot artikelen. Maar er zijn wel een paar genres waarin ik mijn gedachte van duurzaam communiceren tot zijn recht kan laten komen.

Strategische visiedocumenten
Medewerkers en andere belanghebbenden die aan de keukentafel kunnen uitleggen hoe de organisatie gaat veranderen? Dat doe je met een bondig en vooral prettig leesbaar visiedocument.

Interactieteksten
Klanten en bezoekers van je website zich welkom laten voelen als ze zich op de site aanmelden of online zaken met je willen doen? In plaats van dat ze vastlopen op onduidelijke teksten die een IT’er even erbij gedaan heeft? Dat doe je met heldere, klantgerichte interactieteksten.

Servicebrieven
Klanten serieus nemen als ze vragen hebben of een klacht? Dat doe je met (standaard)brieven of e-mails die duidelijk zijn in wat je belooft en te bieden hebt, zonder klanten af te poeieren of met een kluitje in het riet te sturen. En vooral zonder administratieve of bureaucratische toon.

Testimonials
Je klanten laten vertellen waarom ze graag zaken met je doen? Laat het mes aan twee kanten snijden met een testimonial waarin je niet zelf vertelt hoe goed je bent, maar waarin je klant tot zijn recht komt. Dankzij jouw producten of dienstverlening.

Duurzaam communiceren met een losse schrijfstijl

Omdat ik duurzaam wil communiceren, krijg je van mij een heldere schrijfstijl, die losjes overkomt. Dat is mijn handelsmerk. Heldere taal, ontdaan van jargon en zonder al te veel opsmuk, maar ook weer niet zó kort dat het schreeuwerig of steriel wordt. Of de nuance mist, waardoor de tekst maar de halve waarheid vertelt – en daardoor niet eerlijk is. En losjes dus, alsof ik naast je zit en niet vanuit een ivoren toren mijn boodschappen op je afvuur.

Fotografie

Een plaatje nodig bij de woorden? Ik ben altijd inzetbaar voor een sfeervolle reportage of apart portret.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.