Manuscript van boek Wim Boshuis voltooid

Wim Boshuis, Racer zonder poeha

Het manuscript van mijn boek over Wim Boshuis is voltooid. De laatste informatie en interviews zijn verwerkt, zodat we nu de volgende fase in de productie zijn ingegaan: Wim Boshuis, Racer zonder poeha ligt nu bij eindredacteur René de Boer. De voorinschrijving staat nog steeds open. Wie vóór 31 mei a.s. bestelt en betaalt, wordt in het boek vermeld als voorinschrijver zonder wie het boek nooit tot stand had kunnen komen.

Nieuwsbrief 13 mei 2022

Het was vorige week 4 mei, precies 80 jaar nadat Wim Boshuis op 4 mei 1942 ter wereld kwam. Een moment om even bij stil te staan. Want als het noodlot anders had beslist, hadden we vorige week misschien met z’n allen Wims 80e verjaardag gevierd. In plaats daarvan brachten we die dag een toost op hem uit. Het ga je goed, jongen, daarboven in de hemel.

Met Wim Boshuis, Racer zonder poeha hebben we intussen flinke stappen gezet. De laatste mensen zijn gesproken, de laatste hoofdstukken zijn voltooid. De kopij van het boek is gereed en ter lezing doorgestuurd naar de familie Boshuis. Zij controleren momenteel alle feiten over met name de familiegeschiedenis. Daarna gaat de tekst naar eindredacteur René de Boer. Die zal het boek checken op de laatste typefoutjes en daarnaast als vakgenoot en collega van de auteur nagaan of alle autosportfeiten kloppen.

De hoop is dat we in juni de vormgeving kunnen doen. Daarmee komt de definitieve oplevering van het boek weer een stuk dichterbij.

Een onverwachte ooggetuige

Een van de laatste mensen die we voor het boek konden spreken, bleek een onverwachte ooggetuige van Wims dodelijke ongeval op Spa-Francorchamps. Hans Van Onsem, een alom gekend autosportjournalist in België, meldde zich nadat in een Facebookgroep een foto van het wrak werd geplaatst. Hans bleek tijdens de noodlottige 24 Uren van Francorchamps baancommissaris te zijn geweest op precies de baanpost die uitzicht had op het ongeluk.

Als eerste poging om zo dicht mogelijk bij de sport in de buurt te komen waar hij al van jongs af een passie voor had, had hij zich in 1975 aangemeld als baancommissaris. Het was zijn eerste jaar langs de baan, eerder dat seizoen was hij als stagiair begonnen. Dat etmaal was hij ingedeeld op de post net na Carrières, de snelle rechterknik bij de steengroeven op de terugweg van Stavelot naar Blanchimont en La Source. Op deze post 24 hoorde hij alleen de eerste klap en daarna de grote klap, omdat hij net een pannetje soep op had gezet. Meteen rende hij terug naar de baan. Daar bevond hij zich de volgende drie uren midden in een nachtelijk pandemonium.

Het boek over Wim staat vol met ontroerende momenten, zo kunnen wij nu al verklappen. Het is wat dat betreft minstens zo aangrijpend als de boeken over Wim Loos en Ab Goedemans. Ook bij het relaas van Hans zullen weinigen het droog kunnen houden. Hier één fragment uit het boek dat niet over Wim zelf gaat, maar wel illustreert hoe wreed de sport die avond is geweest:

Van Onsems eerste en laatste blik op Wim Boshuis is niet het enige dat hem van die avond is bijgebleven. “Nadat Boshuis in de ambulance was gedragen, ben ik teruggelopen naar het wrak van de BMW van Feider. In het licht van de schijnwerpers van de ambulance zag ik hem zitten in zijn totaal verhakkelde auto. Die zat daar nog te sturen, te schakelen, te ontkoppelen… Die was in shock, die was nog aan het rijden, een kwartier na het ongeluk! Het is een nachtmerrie geweest. Ik heb er later nog vaak met collega’s over gepraat, maar sommigen van hen willen nóg niet praten. Het gebroken glas, het gesmolten rubber, de verbleekte olie, dat geurmengsel van die avond is nog 15 jaar bij me teruggekomen…” De foto’s die hij de volgende ochtend van de ramplocatie maakte, durfde hij pas zeer recent af te drukken.

De komende maanden zullen wij nog drie keer op AUTOSPORT.NL een fragment uit het boek plaatsen.

De administratie!

Veel bestellers hebben inmiddels hun factuur voldaan. Maar nog niet allemaal. Daarom nog eens een verzoek aan iedereen die al heeft besteld maar nog steeds op een factuur zit te wachten: check je spambox! Van diverse ‘late betalers’ hebben we inmiddels begrepen dat ze de rekening daar hebben teruggevonden. Kijk dus nog even goed, want dan kun je de factuur betalen!

En dat is wel zo fijn, ook voor jezelf. Want iedereen die vóór 31 mei heeft betaald, komt met zijn naam achter in het boek te staan. Daar is nu dus nog minder dan een maand de tijd voor. En voor iedereen die al heeft besteld en betaald: enorm bedankt daarvoor. Wim Boshuis, Racer zonder poeha is echt een boek voor liefhebbers, dus met elke liefhebber die een bestelling doet zijn we ontzettend blij.

Een relatieblokje in het boek?

En dan hebben we nog iets waarover je kunt nadenken. Net als bij het boek over Wim Loos willen we in dit boek de mogelijkheid bieden om achterin een relatieblokje te plaatsen. Ofwel: een vermelding met logo en bedrijfsgegevens als dank voor het mede mogelijk maken van het boek. De minimale afname daarvoor is 30 exemplaren. Die kan jouw bedrijf vervolgens inzetten als relatiegeschenk. We kunnen ook een bedrag ter steun afspreken.

Inmiddels hebben al drie bedrijven van deze mogelijkheid gebruikgemaakt. Wil jij daar ook bij horen? Neem dan contact op met Gerrie Hoekstra op info@autosport.nl.

Het aftellen gaat verder

En zo gaat het aftellen verder. Deze keer met de 80e geboortedag van Wim, waarvoor we even een moment van stilte in acht nemen. En daarna met de laatste stappen op weg naar een gedenkwaardig boek over een geliefd coureur zonder poeha.

Met sportieve groet,

Mattijs Diepraam & Gerrie Hoekstra

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.